Historie

Kopřivnice 2018

Závod se konal na profesionálním testovacím oválu polygonu TATRA v Kopřivnici. Cílem bylo připravit co možná nejspolehlivější Babettu a ujet na ní v týmu 2-7 jezdců, kteří se budou střídat dle svého uvážení, za 12 hodin co možná nejvíc kilometrů (kol) s minimem, nebo nejlépe žádnými poruchami.

Posledních 30 let se nic podobného na Babettách nejelo. Před pár lety nás chytl tento článek, který vyšel v Auto moto revue v roce 1988, kde skupina 3 týmů po dvou jezdcích kroužila 24 hodin po Hungaroringu na originálních Babettách a najeli za tu dobu přes 1000 km. Řekli jsme si, to je ono, přesně tohle by se mělo podniknout, ale pro začátek raději jen na 12 hodin, už jen z důvodu pronájmu okruhu, ať se to vše vleze do jednoho dne.

Byla to možnost se vžít do opravdové závodní atmosféry, protože v tomto závodu šlo hlavně o týmovou taktiku. Tzn. vhodně zvolené závodní rychlosti, střídání jezdců až po drobný servis během závodu v depu. Roli hrála každá sekunda. Dobrý tým v kategorii originál nakroužil za 12 hodin kolem 500 km a ti nejlepší v kategorii speciál dokonce až kolem 800-900 km při průměrné rychlosti nad 70 km/h. Během maratonu každý vyjel několik nádrží benzínu, měl zamaštěné ruce od oleje a hlavně super pocit z toho, že se zúčastnili něčeho, o čem jiní pouze sní a nikdy na to nebudou mít stroje nebo finanční prostředky. Tento typ soutěže je srovnatelný se závody 500 mil Indianapolis nebo s 24h Le Mans jen s tím rozdílem, že se jede na mopedech.

Rychlostní ovál polygonu Tatry Kopřivnice je situován ve svahu místního kopce Pískovna, převýšení na oválu mezi nejvyšším a nejnižším bodem je 35 metrů, což je docela slušné stoupání, které může potrápit zejména originální stroje s jezdci nad 90kg. Obvod oválu je 1600m (1 míle).

Pánov 2019

Závod se poprvé konal na motokárové dráze kde se jezdí i 24h závodů motokár takže zázemí je pro tyto účely připravené. Cílem tohoto závodu bylo připravit co možná nejspolehlivější moped a ujet na ní v týmu 2-7 jezdců, kteří se budou střídat dle svého uvážení, za 12 hodin co možná nejvíc kilometrů (kol) s minimem, nebo nejlépe žádnými poruchami.

Umístění závodu na motokárovou dráhu se ukázalo být trefou do černého, dodalo mu jedinečnou atmosféru a přineslo nové výzvy. Už to nebylo jen o rychlosti a spolehlivosti strojů, dráha přinesla nové tvrdé požadavky na brzdy, pneumatiky, prostě celkovou připravenost každého stroje. Vysoké nároky byly kladeny i na samotné jezdce. Střídání rychlých a technický úseků vyžadovalo plné soustředění, chyby se zde neodpouštěly a každé zaváhání nejen přineslo časovou ztrátu, ale mnohé z jezdců i tvrdě zabolelo.. 

Úžasná atmosféra maratonu, bohatý doprovodný program včetně živého vystoupení několika kapel, skvělá zábava. Byla to vydařená akce.

Pánov 2020 

První zářijový víkend se setkalo na čtyřicet týmů na jihomoravském dopravním cvičišti na Pánově, aby se potřetí utkaly o vavříny ve dvanáctihodinovém závodu mopedů. Součástí této akce byl i doprovodný program, který dostal díky situaci svůj ráz. I přesto se během víkendu došlo podívat na akci více než 2500 diváků. Další ročník by měl proběhnout na nové trati začátkem září 2021.

David Hlavatý a jeho tým organizátorů potřetí za sebou vzdal holt myšlence dvanáctihodinového závodu. První ročník proběhl na polygonu v Kopřivnici, další dva ročníky se uskutečnily již na „domácí“ půdě na Pánově u Hodonína. „Letos se nám závod moc povedl. Jsem moc rád, kam jsme to dokázali z nuly dotáhnout. Čtyřicet týmů je díky propustnosti trati maximum. Mým snem je přivítat na dvanáctihodinovce sto týmů. K tomu ale potřebujeme již jinou trať a hlavně zázemí,“ komentuje letošní ročník Hlavatý.

Závody se jely ve čtyřech kategoriích, dokonce se letos přihlásily i ryze dívčí týmy. Tradičně se jezdí v těchto kategoriích – jednorychlostní Babetta originál, dvourychlostní Babetta originál, Babetta speciál a Moped mix. „Letošní trať byla technicky velmi náročná. O vítězích rozhodla příprava stroje. Například v některých kategoriích nevyhrály ani nejrychlejší týmy, ale ty, které byly nejlépe připraveny,“ dodává Hlavatý.

Součástí akce byl i bohatý doprovodný program, i když omezený. „Celým dnem provázel moderátor, pro děti jsme připravili dětský koutek se skákacím hradem, bohužel jsme kvůli situaci museli letos zrušit Moped Fest, ale určitě se k němu i vrátíme. Během programu pak vystupovaly významné osobnosti ze světa motosportu a hovořili o unikátních cestách a poznatcích, například o cestě Z Velehradu do Vatikánu,“ dodává potěšeně Hlavatý z pořádajícího klubu Veteráni Morava.

Pánov 2021

Jedna trať, 45 týmů, stovky odjetých kilometrů, to je naše úspěšná a populární „dvanáctihodinovka“ mopedů.

Letošní čtvrtý ročník máme za sebou. Motory dávno vychladly, depo se vylidnilo a nastává čas bilancování. Už potřetí se o prvním zářijovém víkendu na motokárové dráze na Pánově sešly party nadšenců s jasným cílem – vybojovat „vavříny“ a postavení na stupních vítězů. A především si užít super zábavu. Bylo nám velkou ctí přivítat jak týmy tuzemské, tak i účastníky ze Slovenska a po roční pauze i kluky z Maďarska. Řada z nich se závodu zúčastnila opakovaně, trať mají „osahanou“ a to je vedlo k posouvání hranic a podávání čím dál vyšších výkonů. Nebylo těžké si všimnout, že závod byl rychlejší, jezdecky troufalejší, ale i zábavnější a divácky atraktivnější. Ani letos jsme se neobešly bez řady pádů, v několika případech bohužel i se zraněním. Všem přejeme brzké uzdravení. Velmi nás opět potěšila přítomnost několika krásných dívek ve startovním poli. A jak to všechno dopadlo?