Závody 2018

Historie z roku 2018

Takto jsme to bylo vo roce 2018

Kdo jsme?

Jsme skupina nadšenců, srdcařů, kteří se dali dohromady v posledních cca 10 letech přes různé Babetta fóra, moto srazy, závody. Náš klub vznikl v Brně v roce 2013, protože v té době bylo nejvíce členů v Brně, ale v současné době máme více členů mimo Brno na území celé ČR a SR.

Mezi naše skalní členy patří odborníci, kteří znají každý model Babetty do posledního šroubku, špičkoví ladiči, sběratelé technické a propagační literatury. Každý svým způsobem v něčem vyniká a dohromady jsme tým, který dokáže zodpovědět v podstatě na jakoukoliv otázku kolem Babett. Zasluhujeme se jistou měrou o zachování výroby náhradních dílů a uvádění nových náhradních dílů na trh. Komunikujeme s některými výrobci a starými „servismany“ a jsme v kontaktu s bývalými konstruktéry.

Máme několik tisíc fanoušků (i mezinárodně), organizujeme některé Babetta srazy. Prezentujeme se na Facebooku https://www.facebook.com/BabettaKlubBrno/

 

Posledních pár let jsme se zúčastnili několika lokálních závodů, převážně recesistického zaměření a pak debatovali u piva, že bychom si chtěli někde pořádně zazávodit, ale že není kde. Občas nás vzali někde u prestižnějších závodů na milost a vyhlásili kategorii Babetta, ale měli jste vidět ty úšklebky, s čím že to jako závodíme, a pak byli vždycky překvapeni, jak rychle dokáže Babetta pelášit. A proto jsme se rozhodli uspořádat závod přímo pro Babetty ve velkolepém stylu a to

12h vytrvalostní závod Babett (a jiných mopedů) – 30. 6. 2018 – polygon Tatra Kopřivnice

 

Co můžete očekávat?

Adrenalin, zábavu, bohatý doprovodný program (kapely, soutěže, zábava pro děti), veterán burzu, veterán sraz a mnoho dalšího.

 

O závodu

Závod se bude konat na profesionálním testovacím oválu polygonu TATRA v Kopřivnici. Cílem tohoto závodu je připravit co možná nejspolehlivější Babettu a ujet na ní v týmu 2-7 jezdců, kteří se budou střídat dle svého uvážení, za 12 hodin co možná nejvíc kilometrů (kol) s minimem, nebo nejlépe žádnými poruchami.

Posledních 30 let se nic podobného na Babettách nejelo. Před pár lety nás chytl tento článek, který vyšel v Auto moto revue v roce 1988, kde skupina 3 týmů po dvou jezdcích kroužila 24 hodin po Hungaroringu na originálních Babettách a najeli za tu dobu přes 1000 km. Řekli jsme si, to je ono, přesně tohle by se mělo podniknout, ale pro začátek raději jen na 12 hodin, už jen z důvodu pronájmu okruhu, ať se to vše vleze do jednoho dne.

Jak je vidět, byl to napínavý souboj až do poslední chvíle, neboť mezi prvním a třetím týmem byl za 24h rozdíl necelé 2 km!!!!

Máte možnost se vžít do opravdové závodní atmosféry, protože v tomto závodu půjde hlavně o týmovou taktiku. Tzn. vhodně zvolené závodní rychlosti, střídání jezdců až po drobný servis během závodu v depu, které si zařídíte dle svého gusta. Roli hraje každá sekunda. Nezapomeňte přizvat své kamarády, rodinu, kolegy z práce, aby vám přijeli fandit. Dobrý tým v kategorii originál nakrouží za 12 hodin kolem 500 km a ti nejlepší v kategorii speciál najedou kolem 800-900 km při průměrné rychlosti nad 70 km/h. Během závodu vyjedete několik nádrží benzínu, budete mít zamaštěné ruce od oleje a hlavně super pocit z toho, že jste se zúčastnili něčeho, o čem jiní pouze sní a nikdy na to nebudou mít stroje nebo finanční prostředky. Tento typ závodu je srovnatelný se závody 500 mil Indianapolis nebo s 24h Le Mans jen s tím rozdílem, že se jede na mopedech.

Rychlostní ovál polygonu Tatry Kopřivnice je situován ve svahu místního kopce Pískovna, převýšení na oválu mezi nejvyšším a nejnižším bodem je 35 metrů, což je docela slušné stoupání, které může potrápit zejména originální stroje s jezdci nad 90kg. Obvod oválu je 1600m (1 míle).

Dráha je klopená, aby jezdci v plné rychlosti vlivem odstředivé síly nevylítli z dráhy ven přes svodidla.

 

Kategorie

Můžete závodit v několika kategoriích a to:

  1. jednorychlostní Babetta originál 206,207
  2. dvourychlostní Babetta originál 210, 215, 225
  3. Babetta speciál 206, 207, 210, 215, 225
  4. Moped Mix (50ccm se šlapátky bez rozdílu značky. Tedy Korádo, Stadion, Puch, Sacgs, Herkules, Piaggio, Gizmo atd.

Protože tento závod neděláme pouze pro závodníky, ale také pro diváky tak je nutné zmínit, že diváci nemusí nikde chodit pěšky, až doprostřed polygonu přijedou svým automobilem nebo motorkou. Parkování je zajištěno přímo v centru dění. Místa je dostatek, areál pojme bez problému několik tisíc lidí včetně aut.

Příjezd

Viz odkaz https://mapy.cz/s/2vVNI

Vstupné

  • 0 – 6 let – zdarma
  • 7 – 17 let – 50 Kč
  • 18+ - 100 Kč
  • parkovné 50 Kč auto/moto na celý den (Babetty mají parking zdarma)
Vstupné bude možno zakoupit přímo na místě při vjezdu do areálu na bráně č.6

Časový harmonogram

Otevření areálu: 6:00 (brána č.6)

Přihlášení jezdců, příprava závodních strojů a technické přejímky: 6:30 – 7:30

Rozprava s jezdci, pokyny pro závod: 7:30 – 7:45

Zahřívací kolo a postavení na startu: 7:45 – 7:55

START ZÁVODU: 8:00

Ukončení závodu: 20:00

Vyhlášení výsledků: 20:30

Úklid, opuštění areálu: 22:00

 

Pro závodníky

Chcete si zazávodit a zažít něco co jenom tak nezažijete? Neváhejte a neseďte doma. Přijeďte si zajezdit na legendárním polygonu Tatra Kopřivnice.

Co pro to musíte udělat? Zaregistrujte se ZDE, vyplňte přihlášku do závodu, sestavte tým se kterým budete závodit a hlavně nalaďte pořádně svůj stroj. Malí, velcí, mladí, staří prostě všichni, kteří si na to troufnou.

Pro stánkaře

Bez prodejních stánků by to nebylo ono. Takže všichni, co se chcete zúčastnit naší show a chcete si postavit stánek s občerstvením, hračkami, moto tématikou, tak neváhejte a registrujte se. Kapacity jsou omezené. Registrovat se můžete ZDE.

Veterán sraz

Co by to bylo za legendární závod nebo legendární okruh, když by u toho nebyli i ti, kterým to vše patří a to veteránisti. Protože jsme všichni lidi, co se rádi sdružují a ukazují své veteránské miláčky očím. Rozhodli jsme se zorganizovat při této příležitosti i VETERÁN SRAZ. Pro ty, kteří se chtějí srazu zúčastnit je více informací ZDE

Veterán burza

Aby jste si všichni mohli domů odnést nejenom spoustu zážitků, plný žaludek, ale také něco hodnotného, tak budeme mít při tomto závodě i Veterán burzu.

Pro prodejce více informací ZDE

Pravidla závodu

Modře je podbarvený text, který se změnil od doby, kdy byly pravidla zveřejněny na startovači.

Každý závodník jede na vlastní nebezpečí, před startem podepíše prohlášení, že si je toho vědom. Po dlouhých debatách jsme se usnesli na tom, že nechceme stanovovat přísné pravidla pro kategorii speciál, naopak chceme podpořit lidovou tvořivost a vidět na vlastní oči, kam až lze Babettu vytunit, proto necháváme týmům volné ruce s úpravou motoru. Jediná podmínka je originální převod (aby nám tam někdo nekroužil rychlostí 150km/h, což by už bylo o hubu vzhledem ke kategorii originál, která pojede o 100km/h pomaleji) a kryty kolem rotujících dílů kvůli bezpečnosti. Viz pravidla pro kategorii speciál. Závod tedy vyhraje stroj, který vydrží točit nejvyšší otáčky během 12 hodin bez jediné poruchy.

Kategorie motocyklů:

  • Jednorychlostní Babetta originál 206, 207. Tato kategorie se otevře, pokud se přihlásí minimálně 5 týmů, jinak budou Babetty závodit společně s kategorií dvourychlostní Babetta originál
  • Dvourychlostní Babetta originál 210, 215, 225. Vzhledem k charakteru závodu a profilu trati považujeme Babettu 215 jako dvourychlostní
  • Babetta speciál 206, 207, 210, 215, 225
  • Moped Mix (Moped obecný-Mopedus Generalis). Do této kategorie spadá jakýkoliv jiný moped, tedy originální padesátka s přídavným šlapacím zařízením. ( Ostatní typy Babett, Korado, Stadion, Puch, Sachs, Herkules, Piaggio, Gizmo atd.) Vyhlašovaná budou první 3 místa. Zde půjde o doplňkový závod. Vycházíme tak vstříc těm, kteří nemají přímo Babettu, ale chtěli by to také na okruhu pořádně rozjet a porovnat svůj stroj s ostatními. Pravidla Moped mix jsou hlavně o bezpečnosti a chování na trati, viz společná pravidla všech kategorií, tedy jezdci v týmu se budou střídat, pokud možno pravidelně. I v této kategorii bude zavedena karta stroje, kde bude zaznamenáno střídání.

Ceník

Startovné činí 6000 Kč za tým 2-7 jezdců a jsou v něm rozpočítány minimální náklady na organizaci profesionálního závodu. Pokud bude mít tým 7 jezdců, bude tedy startovné 857 Kč/osobu. Pokud bude tým pouze dvoučlenný, vychází to 3000 Kč/osobu. Jezdce je možno dodatečně doregistrovat kdykoliv až do dne závodu.

Ve startovném je zahrnuto:

 

  • zkušební otestování stroje na závodní dráze den před závodem, tj. v pátek 29.6.2018 od 17h do 19h (nutná předchozí domluva s organizátory)
  • vstupné a parkovné pro všechny členy týmu (max 7 lidí) na profesionální okruh v den konání závodu
  • startovné pro 1 moped
  • odběr elektrické energie pro vaše depo (přivezte si ssebou dlouhou prodlužovačku, odběr max 15A na celé depo pro všechny závodníky!)
  • pronájem čipové časomíry
  • traťoví komisaři (někdo musí dbát o vaší bezpečnost)
  • inspektoři (někdo musí hlídat pravidla a oblečení jezdců, aby se nepodvádělo, případně aby nedošlo ke zbytečnému zranění kvůli nevyhovujícímu oblečení)
  • safety car + posádka (někdo musí odvézt vaši Babettu do depa v případě poruchy
  • profesionální záchranný tým, který poskytne první pomoc v případě zranění
  • pojištění závodu
  • odpadky a jejich odvoz
  • WC
  • výhra (pokud se umístíte na prvních 3 pozicích v dané kategorii)

 

Co vše budete minimálně potřebovat mít ssebou v den závodu

 

  • ideálně dostavit se v 6:00 na hlavní bránu, abyste pak měli 1.5h čas na přípravu týmu v depu včetně registrace, přejímky stroje, což není i tak zrovna moc času
  • občanský průkaz. Bez něj nemůže být ověřena vaše identita
  • helmu + brýle (pokud nemáte plexi). V kategorii speciál je povinná integrální přilba a chrániče kolen a loktů
  • pevnou obuv (v plážovkách vás na trať opravdu nepustíme)
  • rukavice
  • chrániče kolen a loktů. Vyloženě doporučujeme. Pád při 50km/h na asfalt vám rozedere nejen riflle, ale i kůži
  • přiměřený ochranný oděv (v kraťasech a tričku vás na trať opravdu nepustíme)
  • kanystry s palivem 30-40L a 1L 2T oleje
  • počítejte i s možností, že může 12 hodin pršet, takže pláštěnky pro všechny, včetně náhradního oblečení
  • dostatečný finanční obnos. Např. při vznesení jakéhokoliv protestu je nutno složit kauci 1500 Kč v cash
  • zásobů náhradních dílů (počítejte, že se může cokoliv na Babettě vysypat). Na místě bude k dispozici stánek Motomax s ND na Babettu
  • dlouhou elektrickou prodlužovačku (tak 50 metrů aspoň. Je možnost se připojit k elektrice 230V, ale přípojky nejsou všude. Vemte i včetně rozdvojek)
  • kontaktní mobil, na kterém vás zastihneme, kdyby náhodou něco
  • hajzl papír (v areálu bude sice TOI TOI, ale bůhví, jak dlouho vydrží role papíru v budce :) )
  • kanystr s pitnou vodou (v areálu je pouze užitková voda)
  • doporučujeme party stan, přes den bude opravdu hic, tak ať jste ve stínu v depu

 

Podmínky pro kategorii originál:

Pro modely 206, 207. Převod 12/35, Jikov DC 2912, 63-65 tryska. Povolené úpravy zkrácení kolínka výfuku, Dellorto 12, převod 13/35, olejové tlumiče. Vložka válce, vložka výfuku, ani koncovka, ani plášť výfuku nesmí být upravována. Zákaz použití silnějšího turbíčkového válce (např. B207.356 model).

Pro modely 210, 215, 225 převod 13/51, Jikov DC 2912, 63-65 tryska. Povolené úpravy zkrácení kolínka výfuku, Dellorto 12, převod 14/51, olejové tlumiče. Vložka válce, vložka výfuku, ani koncovka, ani plášť výfuku nesmí být upravována.

Je možné upravit kryt spojek tak, aby byly spojky účinněji chlazeny. Připomínáme, že rotující části musí z bezpečnostních důvodů zakrytovány, ale pokud budou v krytu navrtány díry nebo zakryty nějakou mřížkou, tak to bude akceptováno.

Všechny ostatní úpravy, byť jen nepatrné (např. zkrácení sání), leštění kanálků, odlehčování rámu, budou znamenat přesun týmu do kategorie speciál. Po závodě proběhne u vítězných strojů inspekce nevizuálních dílů a i poté může dojít k překvalifikaci strojů do kategorie speciál. Nedoporučujeme tedy podvádět, inspekci budou provádět zkušení specialisti přes Babetty. Přečtěte si prosím také pravidla společné pro všechny kategorie.

Podmínky pro kategorii speciál:

Převod na B206/207 motoru 12 nebo 13/35 a na dvojrychlostním motoru typu B210/215/225 13 nebo 14/51. Primární převod musí zůstat stejný. Tzn. převodový poměr pro řemen, ozubené kola v převodovce musí zůstat originální.

Válec v kategorii speciál musí pocházet z Babetty, tzn. je třeba použít B207 nebo B210 válec. Je tedy možné použít například válec B207 na B210 motoru nebo naopak. Je rovněž dovoleno navařit/našroubovat přídavné žebrování na válec dle svého uvážení. Kapalinové chlazení válce není povoleno, válec musí být chlazen vzduchem.

Vložku válce můžete vyrobit vlastní (z libovolného materiálu) nebo upravit stávající originální litinovou.

Hlava válce může být použita libovolná (originál B207/B210, vějířovitá nebo z jiné motorky). Opět ale platí pravidlo, že je povoleno pouze chlazení vzduchem.

Sání je možno upravit jakkoliv (klapkové/bezklapkové), je povolen karburátor s difuzorem větším než 12 mm. Brzdy můžou být dle uvážení bubnové nebo kotoučové, můžou být použity i jiné bubny (např. z Pionýra), ovšem ráfek musí být vždy 16 palcový včetně pneumatik.

Návrh výfuku a výfukového potrubí necháváme zcela na libovůli soutěžního týmu.

Rám může obsahovat výztuhy,vidlici je možné použít jakoukoliv. Rozvor kol by měl být stejný jako u originální Babetty. Jezdec nesmí na Babettě ležet ať již na břiše nebo na zádech, ale sedět. Zákaz použití aerodynamických kapotáží.

Jezdci v této kategorii musí mít integrální přilbu a chrániče kolen a loktů

Technické podmínky Moped Mix:

Předpokládají se stroje v originálním stavu, obsahu do 50ccm.

Zpětné zrcátko demontováno. Zachované veškeré originální kryty pohyblivých částí. Bez úprav motoru i rámu. Řetězové převody též v originálu. Funkční světla povinná. Prostě nejlépe tak, jak to vyjelo z fabriky.

Opravy strojů jsou povoleny tak, jako u Babett. Tedy, vyjma svařování a výměny celého motoru jako celku, lze opravit cokoliv.

U této kategorie nebudou, vzhledem k typové různosti strojů, brány v potaz protesty technického rázu (vztahujících se na stroje).

Pokud si nejste jisti, jestli vaše úprava projde pravidly, prokonzultujte s námi své úpravy před registrací a pošlete detailně vyfocenou fotku Babetty  na kontaktním emailu nebo na Facebooku. Nesplnění výše uvedených podmínek povede k diskvalifikaci bez nároků na vrácení registračního poplatku. Přečtěte si prosím také pravidla společné pro všechny kategorie.

Prosím čtětě Společné podmínky pro všechny kategorie